Algorytm wyszukiwarki Google

Wyszukiwarka Google od lat zajmuje w Polsce pozycję lidera.

Jest najchętniej wybieraną wyszukiwarką, kształtuje pozycję stron, ma realny wpływ na kształtowanie zapotrzebowania na informację, towary i usługi. Wysokie miejsce w wyszukiwarce Google to niemal pewny sukces w internecie i spore zainteresowanie stroną. Swoim zasięgiem wyszukiwarka Google obejmuje blisko 93% internautów.

Popularność zawdzięcza bardzo dobremu systemowi oceniania i rankingowania witryn.

Google cały czas udoskonala mechanizm, stara się przeciwdziałać wszelkim próbom manipulacji wynikami. Do porządkowania i wartościowania zgromadzonych w bazie danych wyników, które następnie prezentowane są użytkownikom, system wyszukiwawczy wykorzystuje algorytm, będący pojęciem znanym z  matematyki.

Algorytm wyszukiwarki Google  jest ściśle strzeżonym wzorem odpowiedzialnym za ocenę zebranych danych i stworzenie rankingu.

Jest to uporządkowany i uściślony sposób rozwiązania danego problemu, który zawiera szczegółowy opis wykonywanych czynności w skończonej liczbie kroków. Operacje powinny być opisywane zgodnie z kolejnością ich realizacji w danym algorytmie. Każdy punkt listy kroków zawiera opis wykonywanej czynności. Kolejność punktów nie może być przypadkowa tylko zgodna z działaniem algorytmu. Operacje algorytmu wyszukiwarki Google przedstawia się w odpowiednich blokach.

Każdy schemat blokowy ma jeden blok startowy.

Wychodzi z niego jedno połączenie i żadne połączenie do niego nie wchodzi. Bloków zakończenia algorytmów wyszukiwarki Google może być kilka. Wchodzi do niego jedno połączenie i żadne nie wychodzi. Wszystkie bloki muszą być ze sobą połączone. Każde połączenie wychodzi z jednego bloku i dochodzi do następnego bloku lub innego połączenia. Kolejność wykonania operacji wyznaczają połączenia między blokami. Wyjątkami od reguły są dwa bloki: blok  warunku, z którego wychodzą dwa połączenia i blok zakończenia algorytmu, z którego nie wychodzi żadne połączenie.

Prekursorem wykorzystania algorytmów do rozwiązywania problemów w matematyce jest Alan Turing, angielski matematyk, który w roku 1936 opracował model maszyny do wykonywania algorytmów. Maszyna składała się z bardzo długiej taśmy, która zawierała komórki z przetwarzanymi symbolami, Kolejnymi częściami maszyny były/; głowica odczytująco-zapisująca oraz układ sterowania.. Obliczenia wykonywane za pomocą maszyny zależały od układu symboli wpisanych na taśmie oraz od przyjętego zestawu instrukcji. Zasada działania komputera jest podobna do działania poprzedniczki z 1936 roku. Wyniki obliczeń również zależą od danych zapisanych w pamięci  i od zestawu zapisanych instrukcji. Osoba korzystająca z wyszukiwarki zamieszcza na swojej witrynie odnośnik do innej strony.

W ten sposób użytkownik sieci oddaje na nią głos i wskazuje pozostałym Internautom miejsce warte kliknięcia i zainteresowania się treścią stron Mechanizm algorytmu wyszukiwarki Google wykorzystuje połączenia (w postaci odsyłaczy) między stronami www do ustalenia  ich prawdopodobnej wagi w wyszukiwaniu. Algorytm bierze pod uwagę dwie  liczby: odsyłaczy do określonej witryny oraz odsyłaczy na każdej z odsyłających stron.  Na szczycie rankingu są umieszczane najpopularniejsze witryny, czyli te, które mają najwięcej odsyłaczy. Każda witryna  lub nowe zapytanie do wyszukiwarki polepsza prezentowane wyniki. Zmiany algorytmu wyszukiwarki Google ma na celu usprawnienie  wyświetlania w wynikach wyszukiwania stron oraz ulepszenie jakości dla zapytań. Wszystkie ulepszenia przechodzą fazę testów i raz wprowadzone pozostają na zawsze.

Zdaniem ekspertów z Google pozycjonerzy powinni skupić się na dostarczeniu ludziom użytecznych i przejrzystych wyników wyszukiwania.

Wyniki wyszukiwania powinny odpowiadać zapotrzebowaniu szukającego. Dla użytkownika ważny jest też czas, w którym wyniki ukazują się być jak najkrótszy. Algorytmy wyszukiwarki Google posiadają swoje aktualizacje. Ich cel jest oczywisty. Internauta musi osiągać jak największe  korzyści z używania wyszukiwarki i osiągnąć duży stopień zadowolenia z używania tego narzędzia. Aktualizacje algorytmu wyszukiwarki Google  premiują jakościową treść, co oznacza, że czytelnik dostaje tylko najbardziej wartościowe wyniki. Eksperci Google obserwują wzrastającą rolę  wyszukiwań lokalnych oraz tych, które przeprowadzane są na urządzeniach mobilnych. Wzrost wyszukiwań wpisywanych na urządzeniach mobilnych nie dziwi, jeżeli weźmie się pod uwagę fakt coraz większej popularności tych urządzeń. Internet mamy już nie tylko w stacjonarnym komputerze, ale także w urządzeniach mobilnych i korzystamy z niego poza domem.

Współczesny człowiek nie funkcjonuje bez internetu.  Pojawienie się strony w wyszukiwarce nie jest dziełem przypadku, zależy aż od 200 czynników. Według statystyk firmy Netcraft  monitorującej ilość stron internetowych obecnie jest ok. 2 miliardów stron w Internecie. Tak duża ilość stron sprawia, że konieczna jest walka ze spamem oraz nowymi, niezgodnymi z wytycznymi Google technikami, jakie są używane do zwiększania pozycji w wyszukiwarce. Aby walczyć z tymi praktykami Google postanowiło zwiększyć rolę oceny jakości strony internetowej.  Oznacza to, że algorytm wyszukiwarki Google podnosi ranking stronom, które wyróżniają się jakością. Obniża się ranking lub nawet karze strony, których informacje wzbudzają wątpliwości lub naruszają zasady Google. Karane są strony, które zawierają bardzo dużo informacji skopiowanych z innych serwisów, tworząc wiele podstron.

Algorytm wyszukiwarki Google obniżył wartość stronom, które posiadały znikomą ilość informacji lub ich treści były stare i dodatkowo zawierały błędy stylistyczne i gramatyczne. Karane są strony, które mają za duże nasycenie słowami kluczowymi, zawierają zbyt dużą ilość banerów, reklam przez co ich tematyczna treść jest trudno dostępna dla czytelnika. Kary grożą także za powielanie serwisów, za tak zwane serwisy bliźniacze. Algorytm wyszukiwarki Google nie jest niczym strasznym.

Można na nim wiele zyskać, o ile prowadzi się stronę zgodnie z zasadami Google. Zyskują na nim strony, które dbają o jakość pod kątem unikalnych i wartościowych treści i są źródłem przydatnej wiedzy. Stają się dzięki temu autorytetem w swojej branży, zyskują grono zadowolonych odbiorców. Aby zyskać w algorytmie wyszukiwarki Google  strona musi charakteryzować się wiarygodnymi, wyczerpującymi i unikalnymi wiadomościami na dany temat , posiadać bardzo dobrze napisaną ofertę, zawierać elementy budujące zaufanie do firmy, np.: FAO,  o firmie, regulamin oraz elementy przedstawiające firmę jako eksperta w branży, np.: certyfikaty, opinie, referencje. Wartością na plus jest obecność na stronie bloga, aktualności, nowości, porównań i możliwość kontaktu internauty z firmą poprzez formularz kontaktowy, wskazówki dojazdu, pełne dane adresowe.

Autorzy stron muszą pamiętać, że wysokie miejsce w wyszukiwarce nie jest dane raz na zawsze. Trzeba dbać o swoją pozycję, o jakość strony, aby nie stracić miejsca w rankingu, ani dobrej opinii u użytkowników.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *