Co to jest sztuczna inteligencja?


Sztuczna inteligencja. Ostatnimi czasy sporo słyszy się na temat sztucznej inteligencji – zwanej też „ai” (skrót od angielskiego „artifical intelligence”). Która (już niebawem!) z powodzeniem ma zastąpić doświadczonych, tworzących profesjonalne treści copywriterów. Choć zdania na temat jej roli w szeroko pojętym świecie marketingu są podzielone – jedno nie podlega wątpliwości. To właśnie wzbudzająca coraz to większe zainteresowanie sztuczna inteligencja będzie w najbliższym czasie na językach specjalistów wielu dziedzin. Począwszy od kreatorów contentu, przez copywriterów, aż po marketingowców. Już dziś w internecie można znaleźć oferty pracy dla tak zwanych „al copywriterow”. Mają oni za zadanie zająć się poprawnością stylistyczną napisanych przez sztuczną inteligencję tekstów. Czy ai rzeczywiście odmieni świat marketingu, dostarczając merytorycznych i wartościowych treści?

Czy też stanie się jednym z wielu narzędzi ułatwiających pracę?

Rozwiewamy wątpliwości!

Wyjaśnienie pojęcia sztucznej inteligencji (AI)

Sztuczna inteligencja to nic innego jak dziedzina wiedzy, zajmująca się przede wszystkim robotyką, sieciami neuronowymi, tworzeniem modeli zachowań inteligentnych i programów komputerowych stymulujących te zachowania. Stosowana w dzisiejszych czasach nie tylko w dziedzinach okołomarketingowych, ale przede wszystkim w finansach, edukacji, medycynie oraz przemyśle. Ai nie tylko posiada umiejętność przyswajania nowej wiedzy, ale – co istotne – przetwarzania zdobytych informacji na zupełnie nowe dane. Innymi słowami – sztuczna inteligencja to wszystko to, co ma związek ze zdolnością maszyn do wykazywania ludzkich umiejętności (na przykład planowania, tworzenia, rozumowania).

Jak działa sztuczna inteligencja (AI)?

Aby dobrze zrozumieć działanie sztucznej inteligencji należy zgłębić proces uczenia maszynowego. Całość rozpoczyna się od wprowadzenia źródła danych do algorytmu – kolejnym krokiem będzie użycie tych danych do uzyskania określonego rezultatu. Następny etap to natomiast porównanie otrzymanego efektu z tak zwanymi „danymi kontrolnymi” oraz na końcu zapamiętanie i użycie go do kolejnej iteracji związanej z przetwarzaniem wprowadzonego źródła danych. Na przykładzie wspomnianego wyżej copywritingu łatwo podzielić proces działania ai na poszczególne etapy. Określenie algorytmu (w tym wypadku słów kluczowych, jakie mają znaleźć się w stworzonym przez sztuczną inteligencję tekście). Użycie ich w powstałym artykule. Porównanie z tekstami napisanymi przez copywriterów (oraz wprowadzenie ewentualnych poprawek). Użycie kolejnych wybranych fraz kluczowych do powstania następnej grupy treści. Chociaż część śledzących nowinki technologiczne osób już dziś żartuje sobie, że to właśnie sztuczna inteligencja jest znacznie mądrzejsza od człowieka – ai wciąż jest zależny od nas (nie odwrotnie!). Przemyślane, zdrowe podejście do „artifical intelligence” nie musi budzić w nas obaw. Dobrze wykorzystana sztuczna inteligencja może z powodzeniem ułatwić wykonywanie żmudnych, zajmujących sporo czasu prac. Stając się tym samym nie konkurencją, a współpracownikiem.

Czym jest technologia sztucznej inteligencji?

Technologia sztucznej inteligencji to wszystkie te systemy lub maszyny, które- naśladując ai – mogą usprawnić wykonywanie określonych działań w oparciu o zbierane informacje. Rewolucyjną technologią sztucznej inteligencji jest tak zwana „technologia SI”. Przekształcająca sposób działania firm z różnych branż, nie wykazując przy tym spowolnienia tempa innowacji. Nie da się ukryć – to właśnie SI już dzisiaj stanowi jeden z najistotniejszych trendów w dziedzinie technologii tego roku. W praktyce wyżej wspomniana technologia to nic innego jak różnego typu chatboty (znacząco poprawiające nie tylko szybkość, ale też jakość obsługi Klienta). Oraz liczne analizy działalności biznesowej. Co ważne, aby z powodzeniem móc zastosować SI w swojej firmie, konieczna jest zmiana jej kultury. I choć sztuczna inteligencja może zaskakiwać nas swoją sprawnością (na przykład tworząc liczne zbiory danych) – warto mieć na uwadze fakt, że nawet najlepszy zapis rozmowy, bazę kontaktów czy tekst stworzony przez ai należy sprawdzić doświadczonym okiem (tak, aby uniknąć ewentualnych błędów i pomyłek).

Sztuczna inteligencja – Czym jest uczenie maszynowe?

Uczenie maszynowe to swego rodzaju podzbiór sztucznej inteligencji – skoncentrowany na nauczaniu komputerów… uczenia się! To właśnie uczenie maszynowe pozwala na korzystanie z wielu danych. Oraz doskonalenia swojego doświadczenia – nie, jak wcześniej, bazując wyłącznie na zaprogramowaniu. Nowoczesne uczenie maszynowe nie tylko zwiększa dokładność danych, ale także daje możliwość wyboru jednego z czterech modeli uczenia się: nadzorowanego, nienadzorowanego, częściowo nadzorowanego lub wzmocnionego. Niezależnie od decyzji – w każdym z wymienionych modeli można zastosować jedną lub więcej technik algorytmicznych. Co pozwala na rozpoznanie wzorców i korelacji. Co więcej, algorytmy uczenia maszynowego doskonale analizują własny zwrot z inwestycji. Znajdując zastosowanie między innymi w automatyzacji procesów, inteligentnych fabrykach czy w procesie strumieniowego przesyłania muzyki oraz video.

Jak AI może wzbogacić Twoją firmę?

Skrupulatnie śledzący nowinki technologiczne przedsiębiorcy coraz chętniej decydują się na al. Mając na uwadze fakt jak skutecznie i efektywnie może zadziałać na korzyść określonego biznesu. Bazując na umiejętności „rozwiązywania problemów” (poprzez między innymi rozpoznawanie obrazów). Ai jest wybierane do codziennego wykonywania zadań zarówno w mniejszych, jak i większych firmach. To właśnie sztuczna inteligencja pozwala na zorganizowanie pracy przedsiębiorstwa oraz na zwiększenie jakości wykonywanych przez nie usług. Ai znajduje zastosowanie między innymi w obsłudze Klienta – w dużej mierze dzięki sprawnym, porządkującym dane algorytmom. Ai znajdziemy również w procesach związanych z księgowością i finansami, HR, marketingiem, administracją, handlem czy logistyką. Jak się okazuje – ze sztuczną inteligencją mamy do czynienia dziś na co dzień. Na przykład w banku, kiedy dostajemy propozycję produktu w oparciu o analizę zachowań konsumenckich. Także w transporcie i logistyce – gdy ai szacuje dojazd do konkretnego punktu w czasie rzeczywistym (większość z nas kojarzy ten mechanizm w dużej mierze z nowoczesnymi aplikacjami dla kierowców). Jednak to nie wszystko! Roboty z powodzeniem przejmują część obowiązków handlowych – optymalizując pracę sprzedawców – oraz IT – dbając o zniwelowanie ryzyka cyberataków.

Dlaczego sztuczna inteligencja jest ważna?

Obok sztucznej inteligencji nie da się przejść obojętnie. Chociaż dziś jest o niej głośniej niż zwykle, ai towarzyszy nam od wielu lat. Osoby chcące prowadzić swoje przedsiębiorstwo z duchem czasu, bazując na nowoczesnych nowinkach technologicznych – z całą pewnością powinny zastosować ją w swojej firmie. Ai nie można się bać – wręcz przeciwnie! Sztuczna inteligencja nie zamierza nikogo „wygryzać” z pracy. Skupia się na wspieraniu codziennych procesów, stając się raczej asystentem, pomocnikiem czy partnerem (nie – konkurentem!) w codziennej pracy. Nie ulega wątpliwości, że to właśnie sztuczna inteligencja – dzięki ciągłemu rozwojowi – stanowi przyszłość dla wielu branż. Zaskakując nas coraz to bardziej przemyślanym działaniem. Co ciekawe, to właśnie ściśle związane z ai sieci neuronowe są dziś powszechnie wykorzystywane przez uczone maszynowo algorytmy. Stosowane zarówno w urządzeniach elektrycznych, komputerach, a nawet sprzęcie AGD.

Czym są roboty oparte na sztucznej inteligencji?

Chociaż robotyka i ai to dwie odrębne dziedziny – znajdują punkty wspólne w… robotach ze sztuczną inteligencją! Wielokrotnie słyszeliśmy już o robotach, które zachowują się w sposób zbliżony do ludzkiego – na przykład obsługując gości w recepcji hotelowej. W Warszawie możemy zauważyć już roboty podające ciepłe napoje. To właśnie w tych miejscach sporo turystów najchętniej robi zdjęcia czy nagrywa pamiątkowe filmiki! Rzeczywiście – świat robotów i ludzi powoli zaczyna stanowić jedną całość, stając się coraz to bardziej powszechny. Roboty oparte na ai nie tylko z powodzeniem zastępują pracowników produkcji, obsługi Klienta czy logistyki – ale również… kelnerów! Zjedzenie posiłku w miejscu, gdzie zamówione danie przynosi nam robot musi być wspaniałym przeżyciem. Kto wie, być może już za jakiś czas rzeczywiście będziemy mogli spotykać się z działaniem robotów ai znacznie częściej niż dotychczas!

Rodzaje sztucznej inteligencji

Sztuczną inteligencję można podzielić na dwa konkretne rodzaje. Ogólną sztuczną inteligencję (z angielskiego „artifical general intelligence” – AGI) oraz na sztuczną superinteligencję (z angielskiego „artifical super intelligence – ASI).

Czym różni się ogólna sztuczna inteligencja od superinteligencji?

Przede wszystkim działaniem – AGI to system posiadający tak zwaną „samoświadomość”, potrafiący rozwiązywać problemy, organizować, analizować. Z kolei ASI jest systemem przewyższającym ludzkie zdolności – którego mogliśmy doświadczyć oglądając liczne filmy „przewidujące” przyszłość. Co ciekawe, sztuczna superinteligencja aktualnie (jeszcze!) nie istnieje. Możemy być jednak pewni, że jej pojawienie się nastąpi w najbliższym czasie. Jej zastosowanie w codziennym życiu będzie uznane za przełom dla wielu branż.
Jak się okazuje, sztuczna inteligencja – zastosowana świadomie i przemyślanie – może mieć wpływ na usprawnienie wielu zadań w przedsiębiorstwach różnych branż. Niezależnie od aktualnej opinii na jej temat – warto otworzyć się na nowe możliwości. Na własnej skórze sprawdzić działanie nowoczesnych technologii! Ai sprawdzi się nie tylko w świecie marketingu. Również w IT, logistyce, sprzedaży czy transporcie, dzięki czemu coraz więcej osób będzie miało okazję przekonać się o jej innowacyjnym, zaskakującym działaniu. To właśnie sztuczna inteligencja może z powodzeniem definiować kolejne trendy technologiczne. Stając się swego rodzaju asystentem w codziennych działaniach wielu przedsiębiorców.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Strona korzysta z plików cookies Zobacz

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close