Strategia marketingowa przykład


Co to jest strategia marketingowa

Strategia marketingowa to wszystkie cele i zadania marketingowe firmy, połączone w dokładny plan działania. Ludzie odpowiedzialni o strategię marketingową na podstawie badań rynku, opracowują skuteczną jej strategię. Cel takiej strategii jest nastawiany na promocję towaru, usługi oraz osiągnięcie zysku. Dobrze dobrana strategia marketingowa pomaga firmom znaleźć najlepszych klientów na własny sprzedawany produkt. Także ważne jest aby rozumiała potrzeby klientów-konsumentów. Podczas dobrej strategii można wdrożyć  najskuteczniejsze metody marketingowe.

Aby zgłębić dodatkową wiedzę i poszerzyć zakres strategii, odsyłam do zapoznania się z marketingiem CPA, marketingiem cyfrowym, marketingiem szeptanym oraz marketingiem relacji.

Strategia marketingowa, długi termin

Wielu specjalistów od marketingu mówi że strategie marketingowe są długoterminowe. Planuje je się przyszłościowo. Podstawowym celem strategii marketingowych jest osiągnięcie przewagi konkurencyjnej na poszczególnym rynku. Gdy firma ma przewagę nad swoją konkurencją w dostarczaniu usług, produktów wtedy mówimy że ma przewagę konkurencyjną. Przykładowo Maserati ma przewagę konkurencyjną nad innymi producentami samochodów luksusowych, gdyż jego pojazdy trzymają że tak napiszę swoją wartość.

Maserati nie zdołał by uzyskać takiej przewagi z dnia na dzień lub dlatego że miał szczęście. Zdobył to podczas długoterminowej strategii firmy oraz konsekwencji działania. Duży wpływ na to miała strategia marketingowa.

Według rankingu ze strony premiummoto.pl ranking samochodów luksusowych przedstawia się następująco:

strategia marketingowa ranking samochodów

Sprzedaż za to modeli Maserati pokazuje nam ten wykres:

strategia marketingowa maserati

Strategia marketingowa jej plan marketingowy

strategia marketingowa firmy

Niektóre osoby nie dokładnie stwierdzają teorię używając dwóch terminów

Strategia marketingowa

Obejmuje to wyjaśnienie celów, które to firma sobie ustanawia oraz musi je osiągnąć dzięki swoim działaniom marketingowym. Cele biznesowe firmy kształtują jej strategię.

Ważne aby te cele biznesowe plus przemyślana strategia marketingowa, powinna iść w parze.

Plan marketingowy

Natomiast plan marketingowy konkretnej firmy opisuje, jak osiągnąć te swoje cele marketingowe.

NIBUSINESSINFO.CO.UK  piszą że są cztery ważne elementy kluczowe przy tworzeniu strategii. Wypiszę tę listę oraz wyjaśnię ich znaczenie:

Segmentacja

Klienci firmy można podzielić na różne segmenty lub grupy. Trzeba ich scharakteryzować zgodnie z ich potrzebami:

Takie grupy identyfikujemy za pomocą raportów rynkowych oraz badań rynkowych.

Trzeba dowiedzieć się jakie są te potrzeby aby docelowo, skutecznie odpowiadać na te potrzeby ale lepiej niż Twoja konkurencja. Trzeba też odpowiednio odpowiedzieć na oczekiwania konsumentów

Pozycjonowanie oraz target

Kieruj reklamy na te segmenty rynku, które zapewnią największe zyski Twoje firmy. Twój produkt, czy usługa ma spełniać oczekiwania klienta, wybranego rynku.

Strategia marketingowa musi wykorzystywać  mocne strony Twojej strategii marketingowej.

Promocja, taktyki strategii marketingowej

Ważne jest w tym miejscu żeby upewnić się, że segment docelowy wie o Twoim produkcie lub usłudze. Trzeba też tej grupie wskazać, dlaczego akurat Twój produkt czy usługa w jaki sposób zaspokoi ich potrzeby. Wykorzystaj do tego reklamy, oraz marketing internetowy.

Statystyki, monitorowanie, ocena

Ważne jest żeby monitorować na bieżąco swoją strategię. Sprawdzając swoje działania, możesz zobaczyć, jak dobrze działa zastosowana strategia.

Strategia marketingowa jest ważniejsza od planu

Jeżeli już zaimplementowałeś swoją strategię marketingową, możesz dalej sporządzić dokładny plan marketingowy. Plan to konkretne działania, rozpisane po kolei w jaki sposób zamierzasz zrealizować swoją strategię. Pokazuje również jak będzie skuteczna kampania oraz jaki przyniesie sukces.

Dlaczego strategia marketingowa jest ważna

W strategii marketingowej chodzi o to żebyśmy jak najlepiej wypromowali naszą usługę, produkt oraz stworzenie trwałej przewagi nad konkurencją. Poprzez te działania jest cel aby zwiększyć sprzedaż oraz zysk firmy. Przy strategii marketingowej należało by wykonywać pracę, działania analityczne jak też myśleć kreatywnie.

Celem Twoje strategii marketingowej powinno być upewnienie się, że produkty oraz usługi spełniają potrzeby klientów oraz rozwijanie długoterminowych i dochodowych relacji z tymi klientami. Chcesz taka stworzyć? Więc będziesz musiał zrobić taka strategie aby była jak najbardziej elastyczna, która będzie reagować na zmiany w postrzeganiu i zapotrzebowaniu klientów. Dobra strategia marketingowa może Ci także pomóc dotrzeć do zupełnie nowych rynków na których możesz zaistnieć ze swoja usługą, produktem.

Musisz dążyć do tego aby celem Twojej strategii marketingowej było zidentyfikowanie a potem przekazanie korzyści z oferty Twojej firmy na rynku docelowym.

Jeżeli już utworzysz swoją strategie pamiętaj aby ona była monitorowana, sprawdzana na bieżąco jej skuteczność. Wprowadzaj poprawki konieczne do stworzenia jeszcze lepszej strategii marketingowej.

Ważnym aspektem działania strategii jest określenie na których klientach się skupić oraz jakie są najważniejsze cele w ich osiągnięciu. Wykorzystaj swoją strategię oraz zaimplementowane w niej działania jako podstawę skuteczności całej strategii marketingowej.

Strategia marketingowa a jej elementy

Kluczową sprawą w dobrze opracowanej strategii marketingowej jest opcja podzielenia Twoich klientów obecnych oraz przyszłych na odpowiednio dopasowane grupy lub segmenty które to charakteryzują się ich potrzebami. Zróbmy badanie rynku.

Potem konieczni trzeba zająć się tymi grupami jeszcze lepiej niż to robi Twoja konkurencja. To powinno być celem Twoje skutecznej kampanii marketingowej. Kolejną rzeczą będzie stworzyć taką marketingową strategię, która najlepiej wykorzysta Twoje mocne strony oraz dopasuje je do potrzeb Twoich klientów do których Ty zamierzasz dotrzeć.

Jeżeli któraś grupa klientów po Twoim research rynku, zauważysz że stawia bardziej na jakość, to wtedy wiadomo że Twoje wszelkie działania marketingowe musisz kierować na wysoką jakość świadczenia w tym temacie obsługi Tych klientów. Wydaje się to oczywiste. Więc tylko wystarczy to zrobić albo aż zrobić:)

Strategia marketingowa reklamy

Gdy już zakończysz, wybierz najlepsze działania marketingowe, które to zapewnią Twojemu rynkowi w który celujesz wiedze o oferowanych przez Ciebie usługach, produktach.

Osiągamy to stosując, wdrażając różnego typu reklamy, licznym wystawą inicjatywom public relations, licznej działalności internetowej. Musisz żeby nie wydawać zbyt dużo na reklamy ograniczyć swoje działania do metod które to Twoim zdaniem sprawdzą się najlepiej.

Nie ograniczaj monitorowania oraz oceny skuteczności strategii w czasie jej trwania. Sprawdzając wszystko, kontrolować kampanie warto a nawet trzeba gdyż możesz zobaczyć jak Twoja strategia sprawdza się w praktyce oraz możesz zastosować odpowiednie zmiany, poprawić strategii działanie w celu jeszcze lepszego dopasowania wszystkiego pod docelowego klienta. Pytaj każdego swojego klienta skąd wie o twojej firmie, produkcie czy usłudze. Będziesz z tego mógł wyciągnąć wnioski który model zostawić a którego ulepszyć.

Decydując się na strategię marketingową musisz przygotować plan marketingowy. Określasz w nim w jaki sposób chcesz wykonać oraz ocenić sukces Twojej strategii marketingowej. Decydując się na plan powinieneś poprzez obserwacje jeżeli zaistnieje taka potrzeba to często go modyfikować, reagować szybko na zmiany w potrzebach swoich klientów.

Pokaż swoje mocne strony

✔️zaproponuj klientowi szybka, indywidualną obsługę klienta

✔️jakie korzyści dla klienta daje Twój produkt, usługa

✔️bądź specjalistą w swojej dziedzinie, niech klient wie że może na Ciebie liczyć oraz widzi Twoje zaangażowanie, Twoją wiedzę

Zlikwiduj Twoje niedociągnięcia które to mogą tak wyglądać

✔️finanse, Twoje ograniczenia

✔️jeszcze na rynku nie jesteś może aż tak znany

Możliwości natomiast można zakwalifikować lub które to możesz sam wypracować wybierając odpowiedni rynek

✔️zwiększony popyt rynku

✔️internet, jako narzędzie do zdobywania nowych rynków

✔️technologie przyszłościowe które to mogą poprawić jakość produktów

Musisz uważać

✔️na nowego konkurenta, każdy tez poluje na rynki

✔️lepsze wersje lub tańsze Twojego produktu, usługi

✔️przepisy, podatki

✔️zapotrzebowanie, popyt na Twoją usługę, produkt

Jeżeli dokładnie zmierzysz, zrobisz analizę, możesz łatwo ustalić wpływ każdego elementu na Twoją strategię marketingową.

Gdy przepisy na którymś rynku zaczną zwiększać Twoje koszty, szukasz wtedy możliwości aby je tam zredukować. Wykorzystanie Twoje siły brandowej na poszczególnym rynku może stwarzać okazję do bardziej agresywnego dotarcia do nowych klientów. Zostawiasz wtedy konkurencję w tyle.

Sama strategia marketingowa

Wszystkie ta aspekty maja wpływ na to jak zrozumiesz, wykorzystasz rynek oraz dopatrzysz się w nim możliwości Twojego panowania na nim jak najdłużej.

Kolejna rzeczą jaką powinieneś zrobić to jest sporządzenie dokładnego w szczegółach planu marketingowego, który będzie określał działania a żeby wprowadzić tę strategię oraz dopasowania jej działania dla dobra Twojej firmy jest sporządzenie tego planu.

Plan powinien się składać

Trzeba się zastanowić, przeanalizować jakie zmiany zachodzą w naszym środowisku biznesowym. Co możemy z tego rynku wyciągnąć. Przeanalizować szanse, zagrożenia. Wykorzystać, sprawdzić nasze mocne strony. Trzeba by też było sprawdzić, poprawić dotychczasowe niedociągnięcia. Nastawić się na to co by się chciało osiągnąć. Cele musza być realistyczne, jasne, zdobywane że tak napisze. Dobrze sprawdzić co poszukują klienci oraz jakie jest ich zapotrzebowanie na rynku czyli ich potrzeby.

Wybrać grupę najbardziej dochodowych klientów. Dokładnie przemyśleć jak będzie się kierować reklamy z targetem na potencjalnych klientów, grup. Trzeba opracować plan jak skutecznie można się z nimi kontaktować. Jak można ulepszyć obsługę klienta, tanim sposobem zdobyć w ten też sposób przewagi konkurencyjnej nad konkurencją. Zatrzymać klientów, zwiększyć sprzedaż oraz zbudować dobrą reputację. Dostosować swoje produkty, zmienić je aby zwiększyć jeszcze swoją sprzedaż, powiększyć zyski firmy. Trzeba regularnie aktualizować swoje usługi, produkty aby zachować konkurencyjność.

Potrzeby klientów warto zaspokajać rozszerzając ofertę produktów oraz świadczonych usług. Sprzedaż obecnym klientom jest bardziej opłacalna niż ciągle poszukiwanie nowych.

Trzeba pomyśleć jak wycenić własną usługę, produkt. Zainteresować się czym jeszcze interesują się klienci. Postawić na jakość, niezawodność. Pomyśleć jaki jest najlepszy sposób dystrybucji i sprzedaży własnych produktów. Jak najlepiej promować produkty do sprzedaży. Opcjami mogą być reklama, marketing bezpośredni, wystawianie swoich produktów na targach, PR lub marketing w Internecie.

Należy zastanowić się jak można sprawdzić, czy własny marketing jest skuteczny. Sprawdzić jakim sposobem klienci dowiadują się o Twoje firmie.

Zanim rzucisz się na nowe rynki, warto się zastanowić jak najlepiej wykorzystać istniejącą bazę klientów. Jeżeli masz już taka bazę klientów więc warto z niej korzystać. Jest to zwykle bardziej ekonomiczne i szybsze niż znajdowanie nowych klientów.

Trzeba wykorzystać już wypracowane zaufanie u zdobytych klientów. Zastanów się czy możesz sprzedawać więcej obecnym klientom. Warto też poszukać sposobów na poprawę utrzymania kluczowych klientów.

Przepatrz rynek

Przeanalizuj różne potrzeby grup klientów. Sprawdź w jakiej niszy możesz być najlepszy. Postaraj się włożyć większość swojego wysiłku w 20% klientów, którzy zapewniają 80% zysków. Wtedy Ty będziesz zarabiał 100% tego co zamierzałem albo więcej jeszcze.

Dobrze by było abyś skontaktował się z jakąś osoba postronną w celu uzyskania opinii na temat swojej strategii. Być może zauważy jakieś niedociągnięcia albo pokaże Ci Twoje mocne strony których Ty możesz nie dostrzegać.

Musisz wprowadzić swoją strategię marketingową w życie za pomocą planu marketingowego. Plan ten określa cele, działania, daty, koszty, zasoby i skuteczne programy sprzedaży.

Jak już wcześniej pisałem, musisz mierzyć skuteczność tego, co robisz.

Musisz uważać:

✔️przy zakładaniu czego chcą klienci.

✔️nie możesz ignorować konkurencji.

✔️nie próbuj konkurować tylko ceną

✔️unikaj polegania na zbyt małej liczbie klientów

✔️nie próbuj się wybijać zbyt szybko

✔️nie zadowalaj się tym co oferujesz, szukaj ciągle pomysłów


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Strona korzysta z plików cookies Zobacz

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close