Opis algorytmów wyszukiwarki google

W internecie szukamy różnorodnych informacji.

Najczęściej wpisujemy w wyszukiwarkę szukaną frazę i otrzymujemy wyniki wyszukiwania. Celem wyszukiwarki Google jest skatalogowanie, to znaczy sklasyfikowanie, uporządkowanie wszystkich zasobów.. Google wyszukuje dla użytkownika  konkretnych odpowiedzi spełniających kryteria zapytania. Jest to możliwe dzięki algorytmom, czyli programy komputerowe wyszukiwarek, które określają ranking strony na podstawie bardzo dużej liczby czynników. Jest ponad 200 niepowtarzalnych wskaźników.

Istnieje kilka rodzajów systemów wyszukiwania.

Najpopularniejsze z nich to: autouzupełnianie ,wyszukiwanie dynamiczne, tłumaczenie i internacjonalizacja, pisownia, synonimy, krótkie opisy, kontekst użytkownika.  Algorytm jako program ma swoje aktualizacje. Najbardziej znane aktualizacje to: Panda, Pingwin., Koliber, Gołąb, RankBrain. Cel aktualizacji jest jasny- zapewnić użytkownikowi, jak największe korzyści z korzystania z wyszukiwarki. Algorytm Panda została zaprezentowana w roku 2011. W założeniu miała zwiększać znaczenie dla wyników jakościowych i chronić internautę przed stronami złej jakości.

Panda pokazuje wyniki wyszukiwania jak najbardziej zbliżone do zapytania. Rezultatem wprowadzenia Pandy była duża ilość kar dla stron, które zawierały słabe jakościowo informacje. Karą było obniżenie pozycji w wyszukiwarce. Obniżenie pozycji słabej strony oznacza korzyść dla innej strony, która odnotowuje podniesienie pozycji do  góry i ma szansę na większą ilość odwiedzin użytkowników. Wprowadzenie Pandy zmieniło podejście do strategii SEO – większą wagę przywiązuje się do jakości podawanych informacji. Autorzy serwisów zrozumieli, że informacja na stronie ma służyć użytkownikowi, a nie robotom. To w końcu osoba  siedząca po drugiej stronie komputera lub urządzenia mobilnego decyduje, czy kliknie w stroną, przeczyta ją lub skorzysta z proponowanych tam usług lub towarów.

Najważniejszą wartością jest komunikatywność strony dla czytelnika.

Niekorzystnym zjawiskiem jest duża ilość odrzuceń, to znaczy sytuacji, w której użytkownik wchodzi na podstronę serwisu, po czym opuszcza stronę całkowicie. Nie wszedł z nią w interakcję, nie zainteresowała go żadna podstrona. Aby zmniejszyć zjawisko odrzuceń należy stosować się do kilku wskazówek. Nie należy duplikować treści. Powinna być ona unikalna. Zakazane jest kopiowanie innych stron o podobnej tematyce. Niestety, szukając informacji na dowolny temat, czytelnik dość często na skopiowane treści. Ogranicza to jego prawo do poszerzania wiedzy i sprawia, że być może będzie on unikał stron skopiowanych. Właściciel serwisu powinien zachęcać czytelnika do ponownego odwiedzenia jego stron. Może to zrobić dzięki ciekawym i użytecznym treściom oraz przyciskom CTA lub RWD.

Algorytm Panda obniżył rankingi wszystkim stronom, które powielały informacje z innych serwisów lub zawierały informacje błędne, przedawnione i do tego z błędami stylistycznymi i gramatycznymi Niższą pozycję w rankingu zanotowały strony, które zawierały zbyt dużą ilość wyrażeń kluczowych, prezentowały zbyt dużą ilość banerów i reklam, przez co treść właściwa była dla odbiorcy trudniej dostępna. Wyższą pozycję w rankingu odnotowały strony zawierające unikalne i wyczerpujące informacje, posiadające elementy takie jak: o firmie, FAO, regulamin, które budują zaufanie użytkownika. Elementem dodatnim są obecne na stronie certyfikaty, opinie, referencje, blogi, nowości, porównania produktów, aktualności oraz rozbudowane elementy kontaktu.

Kolejnym algorytmem Google jest Pingwin, który pojawił się w kwietniu 2012 roku. Celem Pingwina jest zmniejszenie wartości serwisów, do których prowadzą linki gorszej jakości lub charakter tych linków jest podejrzany. Każdy link do pozycjonowanej strony zwiększa jej wartość. Pozyskując lik z  wartościowego serwisu strona zyskuje na wartości. Pingwin karze pojedyncze strony i całe serwisy. Algorytm Pingwin bierze pod uwagę daty pojawiających się linków, dzięki czemu potrafi określić, czy link naturalny, czy sztucznie kreowany. Jeżeli linki kierowane do strony   pojawiają się w różnym odstępie czasu, w naturalnym tempie, to taki profil linkowy jest uznawany za naturalny. W sytuacji, kiedy na stronę dochodzi bardzo duża ilość linków w krótkim odstępie czasowym , wówczas algorytm zauważy nienaturalny przyrost linków i może obniżyć wartość stron,  a nawet ukarać. Algorytm strony może zostać obniżony jeżeli pojawią się linki otoczone spamerskimi i automatycznie wygenerowanymi treściami. Po nałożeniu kary alogarytmicznej przez  Pingwina odzyskanie wysokich pozycji w wyszukiwarce jest bardzo trudne i czasochłonne.

Nie należy kupować linków na portalach aukcyjnych. Lepiej jest pozyskać wartościowe linki z portali społecznościowych, katalogów biznesowych typu Yellow Pages, w katalogach popularnych portali informacyjnych lub na serwisach lokalnych partnerów.

Algorytm Koliber pojawił się w sierpniu 2013 roku.  Każdy użytkownik sieci doskonale zna sytuację, kiedy precyzyjnie wpisał szukaną frazę, w której pojawiły się dwa podmioty, a uzyskał wyniki wyszukiwania, które do końca odpowiadały jego potrzebom. Koliber ma jeden cel- zrozumieć intencje użytkownika Koliber analizuje zapytanie nie jako pojedyncze słowa, ale jako całą frazę. Sprawdza zależność i związek między wyrazami. Efektem tego są odpowiadające kryteriom zapytania wyniki wyszukiwania. Właściciele stron powinni dbać o to, aby w tekście pojawiały się słowa kluczowe, ale także, aby treść była na temat fraz, np.: jeżeli mamy frazę „dom”, to w tekście ma nie tylko pojawić się to słowo, ale treść tekstu ma być na temat domu. Treść ma być zrozumiała dla czytelnika, to znaczy powinna być pisana pod odbiorcę, a nie pod roboty sieciowe. Warto w tekstach używać synonimów.

Algorytm Koliber zwiększa nacisk na wyszukiwania lokalne, szybciej wykrywa spam w wynikach wyszukiwania, poprawia wyszukiwanie za pomocą głosu, wyświetla lepiej dopasowane wyniki w urządzeniach mobilnych.

Aktualizacja Gołąb została wprowadzona w lipcu 2014 roku. Celem tej aktualizacji jest poprawa wyników w lokalizacjach lokalnych. Gołąb łączy czynniki odpowiedzialne na ranking strony w mapach z tymi, które wyświetlają stronę w wynikach organicznych.

Pojawienie się aktualizacji Gołąb spowodowało, że duże znaczenie dla pozycjonowania mają dane teleadresowe i ich rozpropagowanie w zaufanych źródłach. Aby uzyskać wyższe miejsce w wyszukiwarce należy należy utworzyć i udostępnić swoją wizytówkę w usłudze Google Moja Firma oraz dodać wizytówkę w katalogu biznesowym Yellow Pages. Skutecznemu promowaniu firmy na rynku lokalnym pomaga zadbanie o jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Na stronie powinny znajdować się takie informacje jak: lokalizacja, dojazd, godziny otwarcia, dane teleadresowe i rejestrowe firmy, mapa Google wraz z wizytówką Google Moja Firma. W wizytówce należy umieścić dokładny i użyteczny opis działalności firmy, oferty, zdjęcia filmy. Wszystkie aktualizacje wyszukiwarki Google mają ułatwić użytkownikowi dostęp do informacji i zwrócić uwagę innych na daną stronę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *